JON LINE وسیله کاربردی است برای تمامی غواص های که از قایق غواص را شروع می کنند و یا در جریانهای شدید غواصی میکنند
JON LINE ها همان اندازه که ساده اند کارامد و مفید هستند
JON LINE چیست :
یک قطعه طناب نایلون به طول 3 فوت ( 90 سانتی متر ) با یک اتصال کارابین در یک انتها و یک قلاب در انتهای دیگر .
JON LINE ارزان هستند (با هزینه کمی ساخته میشوند) ، وزنی ندارند، و میتوانند ایستگاه فشارزدایی و یا Safety Stop آرامی را برای شما رقم بزنند.
در حقیقت JON LINE به طور ویژه توسط غواصهای تکنیکال برای داشتن یک حالت ثابت در ایستگاههای فشارزدایی استفاده می شد اما با گذشت زمان به صورت گسترده توسط غواصان تفریحی مورد استفاده قرار گرفت.
برخی غواصها ترجیح میدنخودشانJON LINE رو برای استفاده درست کنند در غیر این صورت شما می توانید JON LINE را از فروشگاههای لوازم غواصی خریداری کنید.
نمونه های تجاری JON LINE در بازار معمولا به همراه یه کیف کوچک هستند و به D-Ring روی BCD متصل میشوند.
چرا به JON LINE نیاز داریم
در زمان بازگشت به سطح در یک غواصی که نیاز به توقف ایمنی و یا فشارزدایی دارد، غواصان گاهی اوقات با جریان های شدید مواجه می شوند، و این باعث می شود تا حفظ موقعیت دلخواه در نزدیکی قایق سخت باشد.
روش معمول برای تحقق این موضوع، این است که غواصان برای اطمینان از ماندن در یک موقعیت ثابت، طناب هدایت کننده و یا طناب لنگر را نگه میدارند. اما در این روش در سایت های محبوب و یا زمانی که تعداد غواصها زیاد است، طناب هدایت می تواند بسیار شلوغ باشد و ماندن در یک موقعیت مناسب سخت باشد.
اگر پنج نفر یا شاید 10 نفر از غواصان هم زمان نیاز به حفظ یک عمق داشته باشند . رقابت برسرجاگرفتن و نگهداشتن طناب هدایت خواهد بود و همچنین نگه داشتن آن در جریان قوی و یا برای توقف طولانی مدت و هردو همزمان می تواند کاملا خسته کننده باشد.
استفاده از JON LINE
در هنگام شروع صعود یا توقف، یک غواص JON LINE خود را بیرون می آورد، یک انتها را به خود و قلاب را از انتهای دیگر به طناب هدایت متصل می کند.
این کاربه غواص اجازه می دهد که امکان حرکت آزادانه به بالا و پایین به طور مداوم روی طناب هدایت و در فاصله مناسب از آن داشته باشد و این باعث می شود که فشار و ترافیک ازروی طناب هدایت برداشته شود و همچنین اجازه می دهد تا غواصان بیشتر در یک عمق آن را نگه داشته باشند.
نکاتی مهم در خصوص استفاده از JON LINE
· زمانی که از JON LINE استفاده نمیکنید بایستی به طور کاملا ایمن در جیب BCD و یا کیف حمل ابزار و ... مهار شود .
· JON LINE نبایست به صورت آزاد رها شود تا با کف دریا و یا مرجانها تماس پیدا کند و باعث گیرکردن شما به عوارض موجود در دریا شود.
· قلاب انتهایی JON LINE بایستی به اندازه کافی بزرگ باشد تا اجازه جابجایی در طول طناب هدایت را بدهد
· قلاب یا کارابین که به طناب متصل می شود بایستی بسادگی قابل جداشدن باشد تا اگر غواص بطور ناگهانی نیاز به جداشدن از طناب هدایت داشت بتواند براحتی از طناب هدایت جدا شود
· JON LINE فقط وسیله است برای نگهداشتن غواص در یک موقعیت ثابت و پایدار در ارتباط با طناب هدایت است و نه برای آویزون شدن و یا گره خوردن به آن. عمق باید با استفاده از مهارتهای کنترل شناوری توسط غواص کنترل شود.
تا بحال از JON LINE استفاده کردید؟
JON LINE با توجه مزایایی همچون سهولت استفاده و هزینه کم و ..... باید به عنوان یه وسلیه استاندارد برای تمامی غواصانی که از قایق غواصی رو شروع می کنند، استفاده شود.
ایا تا بحال از JON LINE در یک غواصی در جریانهای قوی استفاده کرده اید ؟
آیا استفاده از JON LINE توقف شما در Safety Stop یا ایستگاه برداشت فشار راحتتر نموده و یا چه حسی نسبت به بکارگیری JON LINE داشتید.
منبع : شماره 11 مجله غواصان پارسی
سعید طاهری
JON LINE ها همان اندازه که ساده اند کارامد و مفید هستند
JON LINE چیست :
یک قطعه طناب نایلون به طول 3 فوت ( 90 سانتی متر ) با یک اتصال کارابین در یک انتها و یک قلاب در انتهای دیگر .
JON LINE ارزان هستند (با هزینه کمی ساخته میشوند) ، وزنی ندارند، و میتوانند ایستگاه فشارزدایی و یا Safety Stop آرامی را برای شما رقم بزنند.
در حقیقت JON LINE به طور ویژه توسط غواصهای تکنیکال برای داشتن یک حالت ثابت در ایستگاههای فشارزدایی استفاده می شد اما با گذشت زمان به صورت گسترده توسط غواصان تفریحی مورد استفاده قرار گرفت.
برخی غواصها ترجیح میدنخودشانJON LINE رو برای استفاده درست کنند در غیر این صورت شما می توانید JON LINE را از فروشگاههای لوازم غواصی خریداری کنید.
نمونه های تجاری JON LINE در بازار معمولا به همراه یه کیف کوچک هستند و به D-Ring روی BCD متصل میشوند.
چرا به JON LINE نیاز داریم
در زمان بازگشت به سطح در یک غواصی که نیاز به توقف ایمنی و یا فشارزدایی دارد، غواصان گاهی اوقات با جریان های شدید مواجه می شوند، و این باعث می شود تا حفظ موقعیت دلخواه در نزدیکی قایق سخت باشد.
روش معمول برای تحقق این موضوع، این است که غواصان برای اطمینان از ماندن در یک موقعیت ثابت، طناب هدایت کننده و یا طناب لنگر را نگه میدارند. اما در این روش در سایت های محبوب و یا زمانی که تعداد غواصها زیاد است، طناب هدایت می تواند بسیار شلوغ باشد و ماندن در یک موقعیت مناسب سخت باشد.
اگر پنج نفر یا شاید 10 نفر از غواصان هم زمان نیاز به حفظ یک عمق داشته باشند . رقابت برسرجاگرفتن و نگهداشتن طناب هدایت خواهد بود و همچنین نگه داشتن آن در جریان قوی و یا برای توقف طولانی مدت و هردو همزمان می تواند کاملا خسته کننده باشد.
استفاده از JON LINE
در هنگام شروع صعود یا توقف، یک غواص JON LINE خود را بیرون می آورد، یک انتها را به خود و قلاب را از انتهای دیگر به طناب هدایت متصل می کند.
این کاربه غواص اجازه می دهد که امکان حرکت آزادانه به بالا و پایین به طور مداوم روی طناب هدایت و در فاصله مناسب از آن داشته باشد و این باعث می شود که فشار و ترافیک ازروی طناب هدایت برداشته شود و همچنین اجازه می دهد تا غواصان بیشتر در یک عمق آن را نگه داشته باشند.
نکاتی مهم در خصوص استفاده از JON LINE
· زمانی که از JON LINE استفاده نمیکنید بایستی به طور کاملا ایمن در جیب BCD و یا کیف حمل ابزار و ... مهار شود .
· JON LINE نبایست به صورت آزاد رها شود تا با کف دریا و یا مرجانها تماس پیدا کند و باعث گیرکردن شما به عوارض موجود در دریا شود.
· قلاب انتهایی JON LINE بایستی به اندازه کافی بزرگ باشد تا اجازه جابجایی در طول طناب هدایت را بدهد
· قلاب یا کارابین که به طناب متصل می شود بایستی بسادگی قابل جداشدن باشد تا اگر غواص بطور ناگهانی نیاز به جداشدن از طناب هدایت داشت بتواند براحتی از طناب هدایت جدا شود
· JON LINE فقط وسیله است برای نگهداشتن غواص در یک موقعیت ثابت و پایدار در ارتباط با طناب هدایت است و نه برای آویزون شدن و یا گره خوردن به آن. عمق باید با استفاده از مهارتهای کنترل شناوری توسط غواص کنترل شود.
تا بحال از JON LINE استفاده کردید؟
JON LINE با توجه مزایایی همچون سهولت استفاده و هزینه کم و ..... باید به عنوان یه وسلیه استاندارد برای تمامی غواصانی که از قایق غواصی رو شروع می کنند، استفاده شود.
ایا تا بحال از JON LINE در یک غواصی در جریانهای قوی استفاده کرده اید ؟
آیا استفاده از JON LINE توقف شما در Safety Stop یا ایستگاه برداشت فشار راحتتر نموده و یا چه حسی نسبت به بکارگیری JON LINE داشتید.
منبع : شماره 11 مجله غواصان پارسی
سعید طاهری

